شناسهٔ خبر: 165549 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

اولین مهمانداران در جهان چه کسانی بودند؟

در این مطلب با سایت تیک بان همراه باشید تا با یکی از بخش های مهم پرواز یعنی مهمانداران آشنا شوید. بسیاری از ما که بلیط هواپیما را برای سفر خریداری می کنیم، نحوه برخورد این عزیزان را مورد توجه قرار می دهیم. "به گروه گواهینامه‌دار اتاقک خلبان که مسئولیت اصلی عملیات پروازی هواگرد را بر عهده دارند خدمه پرواز یا کادر پرواز می‌گویند. خدمهٔ هوایی گروه پروازی هر هواگرد شامل خلبان و مهندس پرواز و مهمانداران و سایر خدمه است." (منبع)

در واقع مهمانداران هواپیما یا به زبان عامیه خدمه‌ کابین، اعضای مهمی از یک کادر پروازی هستند که به استخدام یک شرکت هواپیمایی در آمده اند. مهمترین اهداف به کارگیری این افراد اطمینان از راحتی و ایمنی مسافران در زمان استفاده از هواپیما است. برای آشنایی با این اولین مهمانداران در جهان با ما همراه باشید.

تاریخچه

در گذشته از مهمانداران بیشتر در قطارها یا کشتی های مسافرتی استفاده می شد. بعد از روی کار آمدن هواپیماها در آسمان جهان، مهمانداران به این وسیله نقلیه نیز راه پیدا کردند. امروزه مهمانداران هواپیما با کلاس های آموزشی که پشت سر می گذارند، بخش عمده ای از خدمات پرواز را برعهده می گیرند. شغل مهمانداران تامین ایمنی مسافرانی است که با خرید بلیط هواپیما به مسافرت می پردازند.

شاید در ذهن شما این موضوع نقش ببندد که یک خدمه چگونه می تواند ایمنی مسافران را در پرواز حفظ کند؟ مهمانداران، مهندسین و خلبانان اعضای اصلی پرواز به شمار می روند و قبل از پرواز ایمنی های مورد نظر را در داخل کابین چک می نمایند. همچنین این عزیزان نقش بسزایی در تامین ایمنی مسافران در طول پرواز، مواقع ضروری و هنگام فرود و خروج از هواپیما دارند.

اولین مهماندار تاریخ

نام اولین مهماندار تاریخ، هنریک کوبیس بود. این مهماندار که اهل کشور آلمان بود برای اولین بار در سال 1912 این کار را برای یکی از شرکت های هواپیمایی به نام DELAG انجام داد. همین امر باعث شد تا  شرکت هواپیمایی امپریال (Imperial Airways) در بریتانیا در دهه‌ ۱۹۲۰ میلادی افرادی را به عنوان خدمه در پروازهای خود به کار بگیرد. این خدمه برای خدمت رسانی های مختلف به کار گرفته می شدند. اما اولین ایرلاینی که مهمانداران را برای ارائه غذا به خدمت گرفت، شرکت هواپیمایی آمریکایی پن در سال ۱۹۲۹ بود.

اولین مهماندار زن در تاریخ

برای اولین بار از یک پرستار به عنوان مهماندار در پرواز برای درمان و خدمات رسانی افراد استفاده شد این پرستار که الن چرچ نام داشت، با سنی حدود 25 سال به استخدام شرکت هواپیمایی یونایتد در سال 1930 درآمد.

الن چرچ علاوه بر اولین مهماندار زن در تاریخ، اولین پرستار در تاریخ است که برای سفرهای هوایی در نظر گرفته شد. بعد از این امر بسیاری از ایرلاین های مختلف در سراسر دنیا به این فکر افتادند که از مهمانداران زن در پروازهای خود استفاده کنند.  نکته جالب درباره به کارگیری زن ها در هواپیما به عنوان مهماندار، استقبال دو هزار نفری زنان برای کار در شرکت های هواپیمایی در دسامبر سال 1935 است.

مهماندار هواپیما

بعد از استقبال بی نظیر زنان برای مهمانداری هواپیما، رفته رفته زنان در شرکت های هواپیمایی جای مردان را به عنوان مهماندار گرفتند. این امر اب چنان سرعتی اتفاق افتاد که تا پایان سال ۱۹۳۶ تقریباً هیچ مهماندار مردی وجود نداشت.

البته زنانی که دوست داشتند به عنوان مهماندار در هواپیما مشغول شوند، از شرایط مشخصی برخوردار بودند. مهمترین مشخصه این افراد فارغ التحصیلی در رشته پرستاری بود. البته بعد از جنگ جهانی دوم این شرط برداشته شد. دلیل برداشتن این شرط کشته شدن پرستاران در جنگ جهانی دوم بود.

اولین مهماندار افریقایی - امریکایی

بعد از بررسی مهمانداران امریکایی و مهمانداران زن حالا نوبت بررسی اولین مهمانداران افریقایی – امریکایی است. اولین مهماندار آفریقایی-آمریکایی در دسامبر سال ۱۹۵۷ به کار گرفته شدند. نکته جالب درباره این مهمانداران ترک شغل خود بعد از 6 ماه بود. شرکت هواپیمایی موهاوک قانونی را وضع کرد که این افراد نتوانند به ازدواج بپردازند. این قانون با اعتراض مهمانداران همراه شد و بعد از 6 ماه همگی شغل خود را ترک کردند.

تعریف استاندارد نقش یک مهماندار هواپیما

در جای جای جهان تعاریف مختلفی از مهمانداران بیان می شود. اما یک تعریف استاندارد و کلی برای این عزیزان وجود دارد. ارائه‌ خدمات رایج در شرکت های هواپیمایی و پاسخگویی به نیازهای فوری هر فرد به منظور حصول اطمینان از ایمنی و راحتی مسافران هواپیما در طول پرواز. با توجه به تعریف بیان شده و وجود همچین افرادی می توان با خیالی آسوده رزرو بلیط هواپیما را انجام داد.

قوانین استخدام و استفاده از مهمانداران

کسانی که در نقاط مختلف جهان شغل مهمانداری را برمی گزینند، باید حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن را داشته باشند. تعداد استفاده از این عزیزان در هر پرواز با توجه به قوانین کشور هر شرکت هواپیمایی متغیر خواهد بود. به طور مثال در ایالات متحده آمریکا برای هواپیماهای سبک که کمتر از 19 صندلی دارند، مهماندار در نظر گرفته نمی شود. اما در هواپیماهای بزرگ به ازای هر 50 نفر باید یک مهماندار در پرواز باشد.

بیشتر بدانید

اگر مایلید تا در این باره بیشتر بدانید می توانید به مجله تیک بان مراجعه کنید. تیک بان یکی از معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط هواپیما در کشور است. این سایت با خدمات بی نظیر خود توانسته در سال های اخیر بخش قابل توجهی از بلیط پروازهای هوایی ایران را پوشش دهد. تیک بان، قاصدک، علی بابا و مستر بلیط جز معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط هواپیما در کشور به شمار می روند.

تیک بان سایت معتبر خرید بلیط هواپیما با برخورداری از تیم پشتیبانی حرفه ای و تمام وقت بهترین سفر هوایی را برای شما فراهم می کند. برای خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار و بلیط اتوبوس از طریق این سایت کافی است کلمه تیک بان یا عبارت https://tikban.com/ را جستجو نمایید.

نظر شما